كيف يختار مصمم المواقع الألوان المناسبة

Graphics

2 تعليق

2016-09-06

admin

14314 مشاهدة

كيف يختار مصمم المواقع الألوان المناسبة

علي مصممي المواقع ان يتبعوا المراحل الأساسية عند تنفيذ مشاريعهم و هذه المراحل هي:

1-      Requirement Specification and Analysis  - تحديد المتطلبات و تحليلها
2-      Design your Layout  - تصميم شكل الموقع
3-      Implementation (Coding) – تنفيذ (تكويد) الموقع 

 اولي خطوات مرحلة التصميم هي اختيار الألوان المستخدمة في الموقع .. و تعتبر من اهم و اصعب جزئيات التصميم. لان اختيار الألوان الصحيحة والمتناسقة يشعر المستخدم بالراحة والسهولة اثناء تصفح الموقع فضلا عن اهميتها في توضيح ووصول المعلومة. ايضا تستخدم الألوان في تثبيت الbranding  والتسويق.

الطريقة الأنسب و الأسهل لأختيار الألوان هي اقتباسهم من اللوجو (Logo). بعض الLogos تحتوي علي لون واحد فقط (monocolor) ..  و بعضها علي لونين او أكثر. بالنسبة للmonocolor يستخدم اللون مع ألوان من اختيار المصمم شرط ان تكون متناسقة مع بعضها. ينصح بأستخدام 3 الوان في الموقع كحد اقصي. لو احتوي اللوجو علي اكثر من لون فيتم اختيار اللونين الغالبين فيه مع مراعاة التناسق(و دا امر طبيعي لأن الgraphic designer اللي صمم اللوجو يختار الوان متناسقة مع بعضها) و يختار المصمم اللون الثالث.

دائما ما يقع مصممي المواقع في فخ اختيار الألوان فيؤدي الي تصميم فقير الشكل يعكس عدد زوار الموقع او قابلية العملاء  للتعامل معه علي رغم من قوته في التكويد. لو اهتم الweb designer  ببعد فنيات التصميم لن يحتاج الي graphic designer  يصمم له مشاريعه و يكون قادر علي تصميم اروع الtemplates علي الاطلاق و تبدأ من اختيار الألوان .. يوجد بعد الأدوات التي تساعدك علي اختيار الألوان و دراجتها المتناسقة لتستخدمها في مشروعك و هم:

1-      https://color.adobe.com/explore/newest

 adobe color themes هي مجموعة من الألوان المتناسقة مع بعضها. يقوم الuser بالوقوف بالmouse علي مجموعة الألوان اللي اختارها و يضغط علي ايقونة info .. فالinfo بمجرد الوقوف علي اللون يظهر الhexadecimal code الخاص بيه .. مثال: #00000  للون الأسود.  

2-      http://paletton.com

من اقوي الtools اللي هتستخدمها في تحديد الالوان المتناسقة مع بعض. Palleton.com فيه color wheel(عجلة الألوان) و بيها جميع الألوان بدراجتها المختلفة.  اضغط في الcolor wheel علي اللون اللي في اللوجو مثلا او اللون اللي حابب تجدله درجات متناسقة معاه و عاليمين هتجد اللون اللي اختارته مع الوان من نفس الدرجة تقدر تستخدمها معاه. بمرور الmouse في المساحة اللي فيها الألوان علي اليمين بيديك الhexadecimal code الخاص بكل لون عشان تستجدمه في التصميم. بنفس الطريقة كان من الممكن كتابة الcode الخاص باللون بدل من الضغط عليه في الcolor wheel. بأخيارك من القائمة الموجودة جانب الlogo العنصر قبل الأخير(عنصر القائمة اللي قبلmore info) اضغط عليه  يمكنك اختيار unlike و ده بيعمل combination من الألوان المختلفة(مش نفس الدرجة) المتناسقة مع بعضها.

 3-      http://www.colorblender.com
4-      http://www.colourlovers.com/copaso